20 januari 2015

Trött trött trött


Puhhh, det är bara två veckor sen jobbet började efter julledigheten och jag är redan helt slut! I fredags kväll bytte maken och jag roller i och med att jag somnade i soffan och han var vaken och tittade på filmen. Det tar ett tag att komma in i rytmen med tidig(are) kvällar och tidiga morgnar, eller kanske snarare i mitt fall, det tar ett tag innan jag ger upp försöken att anpassa mig ;)

Ikväll har jag haft några kollegor hemma på fördrink och tilltugg innan vi gick vidare till Hos Pelle (mycket god mat och sådär service fastän det inte var fullsatt). Det är faktiskt bara andra gången jag haft kollegor hemma, och förra gången var för två år sen, vilket kan ha något att göra med att alla våra renoveringen äntligen är färdiga... Det är så mycket roligare att bjuda hem folk när hemmet är enhetligt och ser ut som man vill istället för att befinna sig i ett halvt kaos eller mellan två renoveringsfaser :) 

De var bara här en dryg timma och bjöds på några sorters plockmat och mousserande vin, men ändå tog det sin lilla tid att planera och förbereda. Fast ska jag vara ärlig var den allmänna upprensningen med att flytta saker till sin rätta plats mer tidskrävande än matplaneringen och -lagningen. Det var verkligen trevligt, och tycktes uppskattat av alla. Utöver den tulpanbukett som inhandlades i helgen fick jag ikväll ytterligare två, och jag ser fram emot flera eftersom vi bara är i början av säsongen...

Tips på snittar:
  • Västerbottenostkex (recept från Ica) med rökt lax och dill, ev. toppade med löjromscrème fraiche
  • Knäckebrödsbitar (ex. Vilmas surdegsknäcke) med kräm på potatis, jordärtskockor och parmesanost toppade med färska räkor och dill.
  • Knäckesticks (ex. Leksands Tre kullor eller Vilmas knäckesticks) med pepparrotsfärskost och bresaola, ev. färska örter som dekoration.
  • Rostade tunnbrödsbitar (ex. Mörsjös tunnbrödskex) med svampstuvning (recept från Allt om mat och det går utmärkt med skogschampinjoner och portvin istället för kantareller och sherry) smaksatt med portvin / sherry och toppade med färsk timjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar