25 maj 2015

Tro vs vetenskap

Den observante noterade en liten passus om mina kära merrellskor i förra inlägget (Stafettvarvet). Under träningen inför den stora händelsen hade jag förmånen att kunna springa samma varv med några dagars mellanrum och i olika skor. Det visade sig att, även om asicsskorna (Asics Gel Super J33) klämde förskräckligt på tårna från båda sidor, var den rundan något snabbare än den med Merrell Bare Access 3. 

I vetenskapen ställs krav på repeterbarhet, noggrann kontroll av jämförbara förutsättningar och justering för ev. avvikande omständigheter osv. för att kunna bevisa en hypotes. Även om jag inte på något sätt vill hävda att mitt experiment uppfyller dessa kriterier, har jämförelsen ändå legat och gnagt i bakhuvudet. Dessutom har maken antytt något liknande i jämförelser mellan sina skor. 

Och ändå valde jag till slut att springa i ett par merrellskor (Bare Access Trail GTX), och jag har ytterligare ett par på ingång. Som jag varit inne på i ett tidigare inlägg det handlar inte alltid om vilken utrustning som är bäst på pappret, dyrast, har senaste teknologin / materialen, eller ens om vilka som kanske är bevisat bäst i praktiken. Istället handlar det lika mycket om känsla och förtroende - eller väl utarbetad livsstilsmarknadsföring för den som är cynisk :). 

Så när mina nya skor snart anländer, kommer jag ändå tycka att detta är de absolut bästa bästa skorna, och hoppas att de är skorna med stort S som ska ta mig mot mitt långsiktiga mål att springa (något) längre och något fortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar