17 november 2015

Paying it forward


Ibland är det bra att ha idéer liggande i utkastmappen, fast kanske är det inte helt nödvändigt att ha 50+ idéer som ligger och skräpar ;) I alla fall har jag en längre tid funderat på att skriva något om att vara snäll mot sin nästa, och efter terrorattackerna i Beirut och Paris förra veckan kändes det extra lämpligt att gå från utkast till inlägg.

"Paying it forward" en film om en pojke som via ett skolprojekt börjar hjälpa främlingar och istället för att få en gentjänst ber han dem göra något gott för någon annan, dvs skicka tjänsten vidare. Helt uppriktigt är filmen onödigt sentimental och sliskig, men dess sensmoral har dröjt sig kvar i mitt minne. Dessutom finns det forskning som visar att det bästa sättet att uppmuntra till gott beteende är att förstärka det positiva snarare än att påpeka det negativa.

Själv har jag tappat räkningen på hur många gånger jag fått en dörr släppt rakt på mig för att framförvarande person inte tänkt på att det kommer någon bakom. Och irriterat mig över att det på något sätt alltid är jag som förväntas flytta på mig vid möte på trottoaren. Och tyckt det är tråkigt att så få av mina grannar i trappuppgången hälsar tillbaka när vi ses i porten eller soprummet.

Ändå har jag sen flera år försökt göra just det filmen handlade om, att visa hänsyn för mina medmänniskor för att våra möten i den offentliga miljön ska flyta så friktionsfritt som möjligt och kanske till och med kunna göra någon oväntat glad. Så för ett antal år sen började jag tacka bilister med en hälsningsgest när de stannar för mig på mina promenader eller joggingpass. Förvisso är det lagkrav på det vid obevakade övergångsställen, men ändå, när jag saktar in och tydligt visar att jag är beredd att stanna och släppa förbi bilisterna, då är det extra uppskattat om de stannar och låter mig passera först.

Och lika glad som jag blir när de stannar, lika irriterad blir jag när bilister och gående inte visar hänsyn för sina medtrafikanter. På senare tid har jag till min glädje märkt att fler och fler bilister stannar, och fler och fler gångtrafikanter gör en tack-gest när jag själv är bilisten - kanske är det fler som inser att vi måste visa förståelse och hänsyn för varandra i trafiken, eller kanske visas filmen i en oändlig loop på TV :)

Stora teatern och dess blå-vit-röda belysning på bilden ovan från kvällens löprunda är förvisso inte lika pampigt som när Eiffeltornet eller Sidney's operahus ljussätts i franska flaggans färger, men det är väl tanken som räknas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar