20 december 2015

Adventskaleder


Det tidigare inlägget om advent var inte helt sanningsenligt - först ut av julförberedelserna var införskaffandet av årets julkalendrar. Maken har varje år sen vi träffades fått en chokladjulkalender, och på senare år har utbudet förbättrats markant - från lågkvalitetskalendern för 19,90kr till de senaste årens varianter med mörk choklad eller till och med tryfflar från någon av stans chocolatiers.

Däremot har jag inte fått en julkalender varje år - helt uppriktigt har jag inte varit så intresserad. Förra året köpte vi en på Freeport, några dagar in i december när priserna på dem föga förvånande sjunkit drastiskt. Som vuxen går det ju bra, och chokladen är ju precis lika god oavsett om kalendern inhandlas före decembers början, eller en bit in i månaden. Men jag kan tänka mig att det som barn skulle vara svårt att förstå de vuxnas argumentation om priser, julens kommersialisering, hållbarhet och "det går lika bra.." ;)

I år fick maken sin sedvanliga chokladkalender, denna gång Valrhonas, medan jag, som gillar både choklad och lakrits fick den både för ögat och gommen tilltalande lakritskalendern från Johan Bülow :) innehållandes diverse smakprov ur deras ordinarie sortiment. Årets jullakrits är guld (hallon, vit choklad och sötlakrits), silver (mint, mörk choklad, saltlakrits) och brons (dulce de leche, halvmörk choklad, saltlakrits). Till min stora förvåning är dulce de leche-varianten min tvåa - mint och mörk choklad är alltid en given etta ;) - imponerande välbalanserade smakkombinationer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar