6 februari 2015

Fredagslöpning


Fredagskvällar är som kvällen efter sista arbetsdagen före semestern, fast i miniatyr. Hela helgen breder ut sig framför mig, fylld med förhoppningar och löften. Till och med träningen går lättare på fredagskvällarna eftersom huvudet är fullt av glada tankar på roliga saker att göra i helgen (och de tråkiga sakerna som att städa stängs in i ett trångt hjärnskrymsle långt bak). Det är alltid tillfredsställande att träna, men just fredagskvällar är något speciellt, plus det är alltid gott om plats på gymet då, med bara de verkligt dedikerade där ;)

Hittills i år har det blivit ganska många fredagslöppass. Så även ikväll, och även denna gång ett dubbelpass. Först intervaller och sedan ett lugnt pass. Med fyra plus, vindstilla och all is smält var det skönt att komma ut igen. De relativt nya Merrell Bare Access Arc GTX känns fortsatt bra, och den extra studsen från 2mm extra stötdämpning jämfört med Merrell Ascend Glove GTX var välbehövlig.

Ikväll försökte jag lura pulsbandet för att slippa de inledande 10 min när det stabiliserar sig, genom att starta ett träningspass i MiCoachappen när jag fortfarande var hemma och förberedde mig. Smart tyckte jag, men inte pulsbandet. Samma inledande 10 min där den registrerade pulsen glatt hoppar mellan lätt ansträngning och borde-resultera-i-en-snabb-död. Faktum är att bara denna stabiliseringsperiod är anledning nog att köra dubbelpass... och glädjas åt att Mio Fuse skickats från England idag.

Och efter senaste veckornas konstanta eftersläpning i löpträningsplanen, där isgatorna inte direkt hjälpte, har jag ändrat från 4 löppass per vecka till 3. Tack och lov gick det att göra enkelt i MiCoach's webgränssnitt, men av någon outgrundlig anledning har löppass nummer 9 försvunnit ut i cyberrymden....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar