5 oktober 2016

Välkommen höst!


Det sägs att det är viktigt med positiv attityd. Alltså fick det här inlägget titeln Välkommen höst! istället för något av de betydligt dystrare Sommaren är slut eller Nu är det höst igen, där båda antyder saknad över att något är över, dvs sommaren. Vad som dock är roligt med hösten, och här behöver jag inte ens låtsas, är att få återse kära höstkläder och prylar liksom att få laga robust mat som lasagne och mustiga grytor. Det är också en utmärkt årstid för mys med levande ljus och varmt te. Häromveckan blev det t o m en Irish Coffee.

På löparsidan är det lite trögare, även om kommentaren om kära återseenden gäller även här, men mörkrets intåg gör att allt blir lite jobbigare och tar emot lite mer. Som jag säkert kommenterat tidigare år måste jag återigen påminna mig om att världen utanför lägenheten inte ändrats radikalt bara för att det är mörkt - antagligen är den i allt väsentligt densamma kl 19 en mörk höstkväll, som en ljus sommarkväll, minus uteserveringarna och flanörerna. 

Sommaren har tyvärr inte varit den allra finaste eller varmaste, utan mest ett stort blaha vädermässigt - jag har redan glömt hur den var. Däremot minns jag att vi hade en osedvanligt (eller kanske inte när jag tänker på något inlägg jag gjorde en annan september om att sommaren fortfarande var kvar..) fin och somrig september. Det måste vara därför övergången till höst känns så abrupt. Förra veckan var det fortfarande nästan sensommarkänsla, dock med höststormvarning, och den här veckan är snudd på vintrig - jag är förvånad över att temperaturen hållt sig på plussidan.

Ett ljus i mörkret är min finfina Silva II pannlampa. Ett annat är helgens besök hos min favoritsportbutik, Salomon hos Hede Outlet. De har precis har byggt om och jag hittade två fina långärmade t-shirts med vidd över axlar och överarmar (två kritiska punkter för den som inte har en traditionell löparkropp), samt ett par tunna, hellånga löpartights (vad som utanför löparkretsar antagligen skulle benämnas långkallingar...).  Exakt vad jag behövde komplettera med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar