11 mars 2014

Fröken Plattfot

Vårsäsongen kunde ha börjat bättre....

Min man googlade på löparskador och kom fram till att antingen får man ont i tålederna, eller i hälsenan - han själv har problem med hälsenan när han springer mycket / långt. Första åtgärden är träning, och sista utvägen är operation. Själv vågar jag absolut inte googla - jag har lärt mig att för mycket information är lika illa som för lite.

Läkarbesöket gick på 10 minuter, och diagnosen är det som i vardagsmun kallas "plattfot". Operation görs som en sista utväg, och bara i de fall stortån är ändå snedare vinklad mot lilltån än min (mina). med flera månaders konvalescens efteråt. Ordinationen är fotinlägg som stöttar upp under trampdynan och stortålederna och inga skor som trycker på knölen vid tåleden = inget högklackat. Träning av vrister, fotmuskler och tåmuskler var bonus, men sekundärt fotinläggen.

Fotinläggen jag har från 2009 tyckte läkaren inte var tillräckligt, så nu har jag bokat tid hos Löp & Sko för utprovning av nya mallar att göra inläggen av. Trista tusenlappar, men naturligtvis värt vartenda öre om det gör att jag kan springa länge till. Det här sätter lite hinder för årets mål, men jag hoppas kunna springa några 1h30-1h45min-pass under kommande säsong, och kunna ta något entimmespass i veckan.

Själva löpningen tänker jag fortsätta göra i mina nolldropskor ett tag till - det är ju heller inte löpningen som ger mest ont - medan promenaderna företrädesvis företas i bekväma skor med inlägg. Dubbel tur att det dels finns en variant på inläggen som passar i "snyggsneakers" och att det börjar bli dags att ta fram desamma, för nu är det VÅR!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar