4 mars 2014

Hur mycket spring klarar kroppen?

Sista veckorna har det knappt varit någon träning alls - ett medellångt springpass för två veckor sen och några yogapass hemma förra veckan. Förra veckan var första veckan jag inte har sprungit ute alls, på hela vintern, trots att det är ett av mina mål för året. Det beror inte på att vädret inte varit bra, även om det har varit lite upp och ner, eller på att jag varit sjuk, för bortsett från en allmän trötthet har jag varken haft halsont eller hosta. Anledningen är mycket enkel - jag har varit ledsen och nedstämd.

Min svärfar kommenterade kärvänligt och skämtsamt för en liten tid sen: - "Hur mycket springande klarar kroppen - tänk om den bara klarar ett visst antal km i hela livet? Nu när du redan sprungit xx km, så kanske det inte räcker hela din livslängd?"

Ja, hur mycket spring klarar kroppen, och framförallt kroppens svagaste punkt vilket i mitt fall tycks vara mina fötter? Det har jag också funderat på, framförallt i takt med att min stortåled blir allt sämre. Och det är kanske därför jag försöker springa så mycket som möjligt när kroppen känns bra, för vem vet när fötterna, ryggen eller något annat sätter permanent stopp för det?

Och i söndags gick det inte att bortse från fakta längre: Min fot, eller rättare sagt min vänstra stortåled är inte bra - den öm, inflammerad och avger en konstant, molande värk. Just nu är den bättre, men det beror nog mest på att voltarentabletter och -kräm givit effekt. Läkartid är bokad till måndag. Förhoppningsvis räcker det med tåträning i form av att greppa stenkulor med tårna, stå på "yogakudden" för att träna upp vrister, vader och tår osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar