26 maj 2014

Grönskande balkong


Äntligen! Alla odlingarna är sen ett par veckor utflyttade på balkongerna. Här är årets odlingslista:
  • Två blomlådor med blandade tomatplantor (gula och gröna cocktailtomater)
  • En blomlåda med övervintrad lavendel och rosmarin
  • En (för säsongen nyinköpt) Urban Garden-odlingslåda med vinrankeskotten, tillfällig uppställningsplats för tomatplantor som ska utlokaliseras hos föräldrarna och det nya fikonträdet. I den övre lådan samsas smultron (odlade från frö) och en inköpt planta bladpersilja
  • En tagglös björnbärsbuske som inte blir mer än halvmeterhög - perfekt att sätta mellan vinrankorna?
  • Ett större antal krukor med makens chiliplantor (ett flertal olika sorter)
  • Mitt nya citronträd, som jag ska sköta om så duktigt... och ställa ut i trapphuset direkt när det blir för kallt för det att stå ute (eller om vi skulle göra om det minsta rummet till herbarium...).
  • Två stora krukor med två olika sorters apelträd som övervintrat - tursamt med den milda vintern och diverse småplantor i krukorna, bl.a. övervintrade jordgubbsplantor.


Senaste kvällarna har det varit mycket såpvattenspray - både bladlöss och spinn har tyvärr markerat sin närvaro. Men översta citronen i citronträdet växer så det knakar, det är nästan märkbar skillnad från dag till dag. Dessutom glädjer jag mig åt att att jordgubbsplantorna blommar rikligt, och naturen verkar ha gjort sitt för nu har vi små, små jordgubbskart. Vågar jag hoppas att vi kalasar på egenodlade jordgubbar i Midsommar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar