15 oktober 2014

Bryssels maraton


Förra söndagens löptur företogs i Bryssel, dock helt utom tävlan. Det var en ren slump att Bryssels maraton (och halvmaraton) inföll samma helg som höstens brysselbesök. Fredagskvällen och lördagen var ljuvligt soliga och sommarljumma - barbent och kortärmat fungerade utmärkt :) 

På söndagsmorgonen var vädret lite svalare och regnet hängde i luften - helt perfekt för löprunda. För att inte krocka med maratonbanan, sprang jag i ett helt annat område än jag tidigare sprungit i. Det hade varit bra att ha med sig metrokortet. Inte för att jag var stressad av att inte veta var jag befann mig, snarare för att maken en timma senare fortfarande satt på hotellet och väntade på mig (och frukosten) medan jag försökte gena tillbaka från det som skulle ha varit "en kort runda". 


Det som alltid slår mig med Bryssel är hur likt det är Göteborg såtillvida att det är den känns som en småstad fastän den förstås är ganska stor. Istället för renodlade affärs- och shoppingkvarter, tycks nästan hela stan vara blandad bebyggelse med boende, kontor och affärer. Dessutom går det enkelt att promenera genom stan, dvs. avstånden är inte avskräckande. Och naturligtvis all mat, kaféer, ölserveringar, bagerier osv. Ingen risk att behöva gå hungrig och törstig....

Tips för att en springtur på okänd ort:
  • Fulladdad telefon med GPS påslagen
  • Kollektivtrafikkort
  • Dagsljus
  • Observant på omgivningen

Och vem vet, kanske är det inte en slump om nästa brysselbesök sammanfaller med Bryssels maraton?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar