9 december 2014

Huvudsaken

Förra vintern var den första som jag på satsade på att springa utomhus hela den kalla säsongen. Det ledde till ett febrilt letade efter lämpliga löparmössor under senhösten. Till slut blev det fyra stycken: En Asics, en Arcteryx, och två Salomon. Och vinnaren är Salomons Women's Active Beanie. En mössa med hål att dra ut hästsvansen genom, på samma sätt som många drar ut hästsvansen genom hålet i kepsens bakkant.

När jag fick hem mössan och såg att det var ett hål mitt bak var första reaktionen "urlöjligt, vem är så dum och kommer på en så fånig grej?" och "nu har någon manlig designer gått i spinn". Och så många gånger jag har fått äta upp dessa inledande tankar. Istället för att hästsvansen konstant trycker upp mössan - som är fallet med arcteryxmössan, sitter salomonmössan suveränt bra på på plats, just pga hålet för hästsvansen. Inget ont om asicsmössan, men förutom färgen, sticker den inte ut i mängden.

Salomonössan funkar utmärkt från 6-7 plus ner till någon/några minusgrader. Är det kallare än så går det utmärkt att tillämpa lager-på-lager-metoden, både på mössor och vantar. Så, när julrean drar igång siktar jag in mig på en mössa till, och kanske kan jag inte heller motstå den fina löparklänningen Salomon har, även om sommaren just nu verkar väldigt, väldigt avlägsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar