13 januari 2015

Veckoträning


Det är svårt att hinna med all träning jag vill göra - det finns ju så många roliga sorters träning :) Men som med allt annat tar träning tid, och jag vill helst bara ligga i soffan och softa - vilken tur att det går så bra att träna hemma med appar och yogamatta, samt att börja löprundan utanför dörren. Dessutom har sjukgymnasten sagt att "tja, du måste kanske inte göra övningarna varje dag, men fem gånger i veckan är att rekommendera" - och det är nästan inte alls "varje dag", eller?!?!? Och lika snabbt som sjukgymnasten yttrat denna rekommendation föll sjukgymnastiken in i kategorin "tråkig träning".

Så, för att få en hyfsat allsidig träning, och möjlighet att följa upp träningen veckovis, tog jag tillfället i akt att göra ett nytt excelblad med de enskilda målen i varsin kolumn och veckonumrering på raderna. Veckomålen är följande:

  • Totalt 4-5 träningspass:
    • 2 gymträningspass som tillsammans täcker rygg, bröst, axlar, armar och ben.
    • 3 löppass: Intervall, långlöpning / recovery run, "vanlig löpning". 
    • 1 pass TRX, core eller yoga
  • Utöver ovan, 4-5 sjukgymnastikpass så länge det behövs, vilket verkar kunna vara länge...

Löppassen ersätts strax av en ny träningsplan för löpningen, och då blir målet fyra löppass per vecka, vilket innebär att vissa dagar skulle behöva göra två "riktiga" träningspass, ex. ett löppass plus ett corepass (20 min) och kanske även ett sjukgymnastikpass (40 min). Puuhhh! 

Ett enkelt sätt att hålla motivationen uppe är att ha en pappersutskrift av excelbladet och markera i respektive målkolumn när passet har utförts. I slutet av veckan är det bara att summera och färgmarkera rönt-gult-rött utifrån hur väl jag uppfyllt målen - vilken lycka ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar