5 mars 2015

Det ljusnar


Det har varit meteorologisk vår sen mitten av februari, och ändå var det länge sen jag frös lika mycket som senaste dagarna. Efter söndagens eftermiddagsspringtur med tunnare mellanlager och premiärtur för solkepsen maken gav mig i julklapp, har det varit full vintermundering igen på veckans kvällsturer, och idag har jag suttit i en överdimensionerad konferenslokal med underdimensionerat värmesystem.

Att det stadigt blivit ljusare på eftermiddagen och kvällen sen januari märks tydligt, men trots att solen varit framme flera dagar i rad har jag ändå inte hunnit hem, byta om och ge mig ut på en springtur i tid för att ta del av dagsljuset. Och det är just ljuset jag saknar mest, alla fina och funktionella löparkläder för kyla till trots, det är  tungt att ge sig ut i mörkret. 

Så nu längtar jag så efter VVSS (vår, värme, sol och sommar)! Att få testa mina nya löparskor från Freeports före-jul-rea och min fina löparklänning, att slippa dra på mig flera lager långärmade tröjor, jacka, mössa och vantar och tjocka GoreTex-skor. Att bara kunna ge mig ut och inte behöva frysa de första 10 minutrarna innan kroppen fått upp värmen ordentligt. Att inte vara tvungen att vända tillbaka in och hämta reflexband och lysdioder. Osv, osv.

Även om jag fortfarande tycks befinna mig ute i kylan ;) går vi mot varmare tider, ex. såg jag två manliga löpare i 3/4-långa byxor häromdagen. Meteorologerna har utlovat värme och sol i helgen. Söndag ska tydligen bli en höjdardag med upp till 11 plusgrader. Vilket sammanträffande att jag planerat in en långtur just den dagen...

1 kommentar:

  1. Vilken vacker bakgrund till stålgirafferna. Iskallt här i kväll. Fullmånen lyser så att sovrummet blir ljust trots rullgardin.

    Sov gott!
    //Linda

    SvaraRadera