2 februari 2014

Balansakt


Det har inte märkts på bloggen, annat än via avsaknaden av inlägg, men denna vecka har varit en ovanligt bra träningsvecka: Fyra löpträningspass enligt nya träningsplanen (21K Jun 2014) och ett styrketräningspass på gymet. Det jag är allra mest nöjd med är att alla löppassen genomförts utomhus, vädret till trots. Utöver löppasset i snön i tisdags, se tidigare inlägg, blev det även ett torsdags och sen två till i helgen, men då hade snön smält och det var barmark igen. 

Trots att torsdagens pass var det kortaste, bara 20 minuter långt, var det veckans jobbigaste. Det var fortfarande minusgrader så den göteborgska favorittekniken att försöka salta bort 15 cm snö var inte fullt ut effektiv, vilket alla som kommer från mer snörika delar av Sverige vet.... Detta resulterade i en rejäl snömodd, som gjorde att det kändes ungefär som att springa på en sandstrand, men förstås minus solen, värmen och de bara benen. 

Min erfarenhet av att gå på halt underlag utan att halka, är att sätta ner foten så plant som möjligt så vikten fördelas på hela foten vid isättningen. Samma metod har hittills fungerat bra vid löpning i halt väglag, och passar bra ihop med framfotslöpningen. Att springa i snömodden var en balansakt, men med denna teknik kunde jag undvika att halka runt och tappa fart.

Oavsett väder - något pass har det regnat halva tiden och ibland har det varit ganska kallt och lite blåsigt - och tid - kväll, eftermiddag eller mitt på dagen, har jag aldrig varit ensam joggare, utan det har alltid varit flera andra som varit ute och sprungit också. Jag kan bara anta att det är många som börjat löpträna inför Göteborgsvarvet - 20 veckor säger Adidas Micoach-appen är det mest idealiska för att träna inför en halvmara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar