26 februari 2014

Uppiggande bokfynd


Ännu en lång dag på kontoret innebar att det fick bli den långa vägen hem. När jag ändå var tvungen att byta buss i stan passade jag på att gå in hos Den stora bokhandeln - bokrean har ju börjat!

För kanske 10-15 år sen var bokrean något jag såg fram emot. Alla bokhandlares kataloger gicks igenom noggrannt, böcker markerades och hundöron veks. På den tiden fanns det i alla fall tre olika bokhandlarkedjor i stan, efter senaste uppköpet finns nu en kedja kvar - och jag såg nyss att den butiken nu fått en ny namnskylt. Sen kom den stora digitaliseringsvågen, några jobbyten och mer intensivt arbete gjorde att bokrean förpassades till något som jag i bästa fall noterade och besökte när den var på upphällningen i mitten av mars. 

Matlagningen och livet i allmänhet har gått lite i stå senaste tiden, så en ny bok med inspiration kommer nog väl till pass framöver. Tidningen "Allt om mat" minns jag som en av de bästa från när jag var liten. Rejäla recept med finess, som är realistiska för en hemmakock att lyckas med. Bland dagens inköp finns också ett par andra böcker, men de får vänta på bloggpresentation eftersom de ska bli vad familjen kallar "extrapresent" till maken när han fyller år.

Humöret har inte varit på topp senaste dagarna efter sena leveranser till en sedan länge kommunicerad deadline, och en ny, snabb deadline idag. Men det snabba besöket på bokrean piggade upp betydligt, och när jag kom hem och fick syn på mig i spegeln - chokladkladd på sidan av läppens överkant, en rest från den halva powerbar som fick bli nödmat innan jag tog itu med dagens sista uppgift på kontoret. Då var det svårt att hålla sig för skratt!

Nu är det snart fredag - kanske dags att prova nya kokboken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar