17 september 2014

Årsbästa


Glädjande nog kan jag springa snabbt i år också - det krävs bara en tillräckligt stark yttre faktor för att jag ska sätta fart. I lördags fanns precis en sådan faktor - det var 40 minuter kvar tills affären stängde och jag hade en beställning att hämta ... 30 minuter är min nedre gräns för att löpträning, och helst vill jag ha 40 minuter eller mer, så det var bråttom. 

Joggingturen gick mestadels på plan mark, men med ett par uppförsbackar, värmande solsken och medvind ut men motvind hem, så tiden är riktigt bra. Borträknat första km som har en hel del stopp för bilar och kollektivtrafik, låg tiden på 6:08-6:10 min/km, och snabbaste km på 5 min 58 sek, men där ingick en nedförsbacke. Glädjande nog upprepade jag nästan bragden ikväll, med knappt 9 km på tiden 6 min 20 sek / km.

Båda passen företogs i senaste nytillskottet, Asics Gel Super J33, med mer dämpning och plats för iläggssulor. Med lite finjusteringar av sko och iläggssula hoppas jag det ska bli riktigt bra. Sammantaget ger det hopp om att kunna uppnå målet 10k @ 60 min.Dessutom har jag kommit på en lagom lång, lagom brant uppförsbacke att träna intervaller i, så kanske är det vara dags att planera in ett lopp nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar