26 september 2014

Svamputflykt i stan

Vi måste vara i särklass världens sämsta svampplockare... Inte för att det gör något, vi har väl andra kvaliteter (hoppas jag!), men ändå...

Stärkta av den, med våra mått mätt, lyckade svamputflykten i de forna hemtrakterna för några veckor sen, gjorde vi ett nytt försök att plocka svamp i göteborgsområdet. Jag hade fått för mig att det kunde vara bra svamptrakter utmed riksväg 40, t ex upp mot Partille eller längs gamla boråsvägen. Sagt och gjort, vi gav oss iväg.

En kort avstickare mot Partille Golfklubb och det var bebyggt överallt, nästan som att befinna sig mitt inne i stan. Inte den minsta tillstymmelse till lantlighet och fin blandskog. Vi fortsatte inåt landet och efter någon timmas körning (!) var vi äntligen i ett område som åtminstone inte var helt bebyggt. Nackdelen var att vi var i princip omgivna av tallskog och det var lika svårt att hitta parkering som inne i stan en lördagseftermiddag.

Till slut hittade vi några svampar som såg trevliga ut, och efter en stunds irrande för att få bättre mobiltäckning och kunna ladda ner svampguiden-appen slöt vi oss till att det var nog ätliga svampar, Sotvaxskivling och Blek ostronmussling. De betecknades till och med som mycket goda i appen. Vi beslöt oss för att åka vidare och ta med dem hem.

Vid det här laget hade vi varit iväg i några timmar, och jag som dels alltid blir sömnig så fort jag sätter mig i en bil och dels aldrig känner mig riktigt bekväm i skogen, började känna att det kanske räckte. Det var heller inte så lätt att hitta lämpliga ställen i skogen med bra bilparkering ;) Ett sista ryck på en brant slänt med träd, stubbar och stenar, där vi hittade mer Blek ostronmussling och sen fick det vara nog. 

Väl hemma tittade vi igen på svamparna och i appen och på nätet och det vi kommit fram till i skogen verkade stämma, men ändå, tänk om vi hade tagit fel, eller om appen hade missat att skriva ut förväxlingssvampar för dessa. Efter ett par veckors torkning på en bricka i köket åkte de ut till slut. Det var ju ändå varken kantareller, trattisar eller Karl Johan... 

Nu har det regnat ordentligt, och jag har set trattkantareller i butiken. Maken har pratat om att kanske är det bättre svampmarker strax söder om stan. Kanske skulle vi göra ett sista försök att hitta någon av våra favoriter här i närheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar