25 september 2013

Små citroner gröna

Det är nästan en vecka sen jag sprang senast, så det var kanske inte så konstigt att det kändes lite ovant idag. Däremot var det konstigt att benen var så trötta och svaga - de har ju inte gjort annat än vilat, eller vad de nu gör när jag sitter, de senaste dagarna. Lätt känsla av att det sträckte i den där senan på utsidan av höger knä efter halva sträckan. Bådar inte gott, för nu tänkte jag göra ett försök med mitt långlopp i helgen - väderfolket spår återigen bra väder på både lördag och söndag. 

För övrigt känns det som vi går mot höst och vinter i rasande takt nu. Träden blir gulare och gulare för var dag, vilket är vackert men lätt att missa om man inte tittar sig omkring lite extra på vägen till / från jobbet. Sommarjackan förslog inte längre när jag var ute vid åttatiden häromkvällen. Och idag stod jag länge och valde mellan fleecejacka under sommarjackan eller den tunna dunjackan. Ett annat tecken på att sommaren är över att tågnaglarna nu är oglamoröst omålade igen, efter en sommar med all möjliga variationer på grönt och rosa. 

Våra odlingar ger ordentligt mycket chilifrukter av olika slag, men inte alls så många tomater som vi brukar få. Kanske beror det på den omtalade och omvittnade bristen på bin, eller på att jag varit för dålig på att hjälpa dem på traven genom att leka bi med en tops, eller helt enkelt på att sommaren kom så sent (fast å andra sidan så var den ju riktigt solig och lång, om än inte så supervarm). Lite konstigt är det ju eftersom chiliblommorna tydligen blivit så ordentligt pollinerade, om inte maken har "fuskat" och hjälpt dem på traven. 

Här hade det varit trevligt med en bild på mitt citronträd, men eftersom timmen är sen blir det inga bra och snabba bilder med mobilen (och jag har även börjat märka att iPhone 5 inte har den bästa kameran för makrobilder....). Totalt blev det nio citroner av alla blommorna på trädet i våras. De har varit stora och gröna väldigt länge, men senaste veckorna har några börjat färga om. Det roliga är att de nu är tvåfärgade - nästan helt gula på sidan som stått mot solen, och gröna på andra sidan. Funderar på vad jag ska göra med dem när de är klara att skördas. Gröna stekta tomater har jag hört talas om, så kanske kan man göra en variant med gröna inlagda citroner?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar