4 september 2013

Två pass i en smäll



Jättefin kväll när solen tittade fram och värmen var tillräcklig för sommarstass igen! Gårdagens pass, som uteblev till förmån för cykelturen, var ett 30 min intervallpass med gula och gröna intervaller (samma som i måndags), och dagens planerade pass var ett 25 min grönt återhämtningspass. Så, för att få ett ordentligt träningspass, varför inte slå ihop passen? Ja, why not indeed?

Att springa efter cyklingen igår påminde mig snabbt om varför cykling och löpning är så bra att kombinera - de tränar motsatta delar av benmusklerna. När löpning tränar baksidan av låren och vaderna tränar cyklingen framsidan av låren och rumpan. Resultatet var att benen kändes som spagetti och vristerna väldigt vingliga. Det överstiger min fattningsförmåga hur rumpan kan kännas så tung idag att jag nästan ramlar omkull av bakvikten - ungefär som när man åker skidor och hamnar i obalans - när det kändes så otroligt bra i fredags kväll.

Intervallpasset var alltså ganska segt. Instruktionen för passet var "Spring de gula intervallerna i din 10K-tävlingshastighet", men jag är mycket tveksam till om jag kan hålla det tempot i 10 km. Det var skönt att avsluta med det gröna, korta passet. Irriterad över att FreeRunskorna klämde i tårna och foten halkar fram vid minsta nedförsbacke - inte skönt - så jag gick faktiskt sista biten hem efter det avslutat dubbelpass. Min nya definition av sköna löparskor inkluderar att fötterna inte halkar fram i skon. Vilken tur att jag har ett par Merrell Bare Access Arc 2 på väg från Amazon ;-)

Även om jag var trött redan innan dubbelpasset hade börjat, så var det otroligt skönt att komma ut och springa! De mörka regnmolnen gick återigen vid sidan om, molnen sprack upp och solen kom fram för ännu en vacker solnedgång. När jag väl kom hem igen var jag betydligt piggare än när jag gav mig av och kroppen känns sådär behagligt trött som den gör av fysisk ansträngning, så jag ser fram emot att sova extra gott i natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar