2 december 2013

Kompressionstights

Jaha, så har jag också trillat dit... ner i kompressions-klädesträsket vill säga. Lite som när jag kom hem med Vibram fivefingers för en tid sen trots att jag tidigare samma dag bedyrat att just femfingersskor skulle jag absolut inte köpa... Men, man måste ju prova, och nya träningskläder gör träningen lite roligare.

Vad gäller byxor är mitt problem längden... Eftersom jag bara är omkring160 cm lång, eller något mindre - det gott och väl en 20 år sen glädjemåttet 161 cm uppmättes av en välvillig passpolis - är byxlängder alltid ett stort problem. Frågan är aldrig huruvida de måste läggas upp, utan hur mycket. Och nej, det går inte alltid att lägga upp byxor - hela passformen blir fel. Ändå är den ständiga skräcken för korta byxor..

Min trevliga granne tipsade tidigare i höstas om Casalls HIT kompressionstights. Efter en tids letande i närområdet utan resultat beställde jag dem från Zalando. Den måttabell som fanns på både Zalandos och Casalls egen hemsida stämde retligt nog till punkt och pricka - de var tyvärr alldeles för långa och klämde för mycket precis på det där stället i linningen som man inte vill att de ska klämma på. Trots att de för övrigt kändes sköna fick det bli en retur.

Men häromdagen övertalade jag maken att gå med mig till Löp & Sko, en av de få, oberoende specialsportaffärer som finns kvar i stan. Jag har handlat där förut och varit mycket nöjd. En försiktig fråga om kompressionskläder och expediten blev både lyrisk och lite bitter: Fantastiska kläder, men trist nog konkurrerade en av de stora kedjorna i köpcentret utanför stan ut dem på priset.

Döm om min förvåning när X2U-tightsen var perfekta på längden. Bara det var nog för att få mig välvilligt inställd till dem, trots att de klämmer aningen ofördelaktigt i linningen. De var också förvånansvärt enkla och snabba att ta på - inte ens i närheten av den utmaning som en blöt våtdräkt innebär. Dessutom var de nedsatta några hundralappar för att kunna matcha konkurrentens priser :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar