17 december 2013

Regnrusk

Igår var det en sån där dag när inget blir riktigt avslutat. Först var det en rad möten på jobbet, av typen som öppnar fler frågeställningar än de besvarar. Således var resultatet av varje möte en rad nya uppgifter och saker att fundera igenom, snarare än beslut och avslut. Sen var det julklappsinköp med förhinder - butiken tog inte kort, ve och fasa för den kontantlösa!

Lägg därtill att jag inte tränat sen förra tisdagen, och ägnat en långhelg till att äta gott och mycket. Det var med andra ord nödvändigt att få till ett träningspass, om inte annat så för husfridens skull. I ett anfall av överdriven optimism försökte jag intala mig själv att "Det regnar i princip inte alls - det är bara väldigt fuktmättad luft ikväll." och "Det är ju väldigt varmt - hela 8 grader!" och "Vilket bra tillfälle att testa kompressionstightsen i fuktigt väder!", osv.

Sagt och gjort, ut på en springtur. Första halvan gick riktigt bra - det regnade ju i princip inte och vinden måste ha kommit från sidan på något konstigt sätt, för den märktes verkligen inte alls. Andra halvan var däremot en kamp mot vädrets makter och jag tvingades se sanningen i vitögat - det var ett riktigt #@%&-väder att springa i, eller vara ute i alls för den delen. Regnet piskade mig i ansiktet, löpträningen förbyttes till coreträning när jag försökte hålla mig upprätt och i någorlunda rak kurs i kastvindarna och det plaskade rejält om fötterna.

Då är det bara att fokusera på 1. Det är bara vatten, 2. Motvind ger bra "bonusträning", 3. Tur att jag är på hemväg och inte på "utväg", och 4. Om jag går tar det ännu längre tid innan jag kommer hem och in i värmen. Framförallt nummer 4 är en stark drivkraft för att fortsätta springa. Och det var inte dumt att komma hem till ett i princip färdigrenoverat badrum med fungerande dusch!


Regntest av löparkläder


Kläderna klarade vädret bra - de höll mig varm hela rundan! En all-roundjacka från Salomon som är en kompromiss mellan vattentät och andningsbart material, 2XU-tightsen (som för all del var ganska blöta när jag kom hem, men de värmde bra hela tiden ändå), en Asics långärmad löpartröja som håller sig (och mig) otroligt torr trots att svetten rinner och ett par North Face-vantar.

Merrell Ascend Glove GTX-skorna har jag fått för mig läcker lite ovanför vänster stortå, men jag kunde inte riktigt belägga det när jag kom hem och jämförde med högerskon, så jag får väl fortsätta testa dem och se om jag får anledning att gå tillbaka och reklamera dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar