2 januari 2014

À la recherche d'un Moelleux au Chocolat parfait



Den här julen och nyårshelgen gick inte riktigt som planerat - maken förkyld sen söndagen före jul, och jag själv småinfekterad och sen fullt ut förkyld lagom till nyårsafton. Det är bättre nu, men fortfarande ett tag kvar tills jag kan ge mig ut och springa igen. 

Så vad gör en träningsfantast i väntan på att kunna börja träna igen? Ägnar sig åt annan typ av träning! I avsaknad av fysisk träning har jag tränat på att göra en perfekt "moelleux au chocolat", även kallad "fondant au chocolat" och på svenska "chokladfondant". Maken åt en sådan med körsbär som tillbehör på en frankrikeresa för en tid sen, och blev alldeles lyrisk. 

Efter lite letande på nätet hittade jag ett enkelt och trevligt recept hos the Cooking Channel. Receptet har jag sedan halverat, översatt till metriska systemet, modifierat något och håller nu på att testa ut gräddningstider. En sats fyllde 6 små formar, mot ursprungsreceptets 3 formar (halverat recept). 

De första tre gräddades på nyårsafton (185 grader, varmluftsugn, 12 minuter) och blev goda, men genomgräddade. De andra tre gräddades idag (200 grader, varmluftsugn) och togs ut ur ugnen efter 7-8-9 minuter. Den som togs ut efter 7 minuter rann ut sådär härligt som en moelleux au chocolat förväntas göra. Det stora testet blir på Trettondagsafton när vi enligt god vetenskaplig sed ska undersöka om receptet (experimentet) går att upprepa.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar