10 januari 2014

Le Moelleux au Chocolat parfait



Att det ska vara så svårt att hitta rätt gräddningstid - det är ju inte rocket science! Testet på Trettondagsafton (200 grader varmluftsugn, 7 minuter) föll sådär väl ut, det var geggigt och gott, men formen höll inte måttet ;-) Nytt försök på Trettondagen (200 grader varmluftsugn, 8 minuter prick) gick bättre, se bilden ovan. Dock tror jag 7,5 minuter vore helt perfekt. Suck, vad är det med mig och "halvor"?  Alternativt höja till kanske 210 grader och 7 minuter? Det lär bli tillfälle att testa hos vännerna imorgon. 

Moelleux au Chocolat

Modifierat från the Cooking Channel

6 små formar där varje form rymmer ca 1dl:

56 g mörk choklad
75 g smör
1/2 dl socker
2 ägg
3/4 dl vetemjöl

Klipp ut rundlar av bakplåtspapper för 6 små, alternativt 3 lite större portionsformar .  Lägg rundlarna i botten av formarna och smöra både papper och formarnas sidor. TIPS: Om inte alla ska gräddas samma dag, lägg smörat papper längs kanterna också.

Smält smöret i en kastrull, blanda ner chokladen och rör om så den smälter. Vispa socker och ägg till en blekgul, luftig och tjock smet (ca 5 min med elvisp). Blanda i mjölet, vispa till en slät smet. Till sist, rör / vispa ner chokladsmeten. Häll smeten i formarna, upp till 1 cm nedanför kanten. Ställ dem i kylskåp tills det är dags för efterrätten.

Grädda i 200 grader (varmluftsugn) 8 min. Låt svalna 5 min innan de stjälps upp på tallriken. Servera med ex. lite glass och körsbär inlagda i rom.

Addendum 1: Ibland blir det bara 5 formar, beroende på äggens storlek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar