27 januari 2014

Övervintring

Det var länge sen jag skrev något om hur det går med övervintringen av balkongväxterna, så idag blir det en liten uppdatering.

De två chiliplantan som står i trapphuset verkar må relativt bra, mycket tack vare Lindas finfina tips om skruvpiparna att sätta på PET-flaskor som en självbevattningslösning. Däremot är det bara att konstatera att citronträdet är dött. Det senare är inte helt och hållet mitt fel - jag ville från början sätta ut det i trapphuset där det är svalare, men maken tyckte det kunde stå i köket, innanför balkongen, på golvvärmen (!!!!), och jag lyssnade på den av oss som är bättre på odling. Så det får bli ett nytt till våren, företrädesvis ett som inte luktar så mycket...

Tomattoppskotten överlevde tyvärr inte min hårdhänta behandling. Desto roligare att chiliplantan maken satt på övervintring i fönstret vid mitt skrivbord nu börjar blomma (?!?!?). Något annat jag glädjer mig åt är att de små bonsaiträden (citronfikus) jag blev så förtjust i förra våren verkar överleva vintern. Det ena har tappat nästan hela sin fina krona, men nu börjar båda få nya, vackra ljusgröna bladskott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar