4 januari 2014

Kål, kål och mera kål


Detta är en kärleksförklaring till kål! Kål tycks vara en underskattad grönsak, trots att alla kålgrönsaker är fullproppade med olika nyttigheter som c-vitamin, fibrer, mineraler, järn osv. Hos oss används den varje vecka i en nyttig, och faktiskt inte alls tråkig, kålsallad (och ja, även i mina egna öron låter det här hopplöst pretentiöst och präktigt! Men det går utmärkt att hoppa direkt ner till mannerströmbilden :-). Alla grönsakerna råa för att bevara deras näringsinnehåll. Tomater tillsätts separat eftersom de inte står sig en vecka i salladen. Bönor tillsätts separat för att... tja, jag vet inte riktigt, det har bara blivit så.

Kålsalladen står sig ca 1 vecka, och kan därför göras i förväg på söndagen för att sen tas med till varje lunch under arbetsveckan. Den går att variera nästan i det oändliga, med olika smaktillsättningar som soltorkade tomater, eller syltlök och cornichons, eller makens egengjorda och hemodlade picklade chili och vitlök. Basen är dock nästan alltid densamma, bladkål (vitkål, savoykål, eller spetskål), bukettkål (blomkål, romanesco eller broccoli), morötter. Kompletteras efter säsong med ex. rädisor, ärtskidor, osv. Toppas med en god vinägrettdressing.

En annan rätt som stått högt på matlagningslistan en längre tid är kålpudding. När vi först lagade rätten för några år sen, trodde min mamma att vi fått hjärnsläpp - allt hon mindes var mitt ständiga gnäll över kålpuddingen under skoltiden (och den kokta potatisen, och den sönderkokta fisken, och...). Men skolmaten på min tid var just det, skolmat, och hade inget med "riktig mat" att göra.


För några år sen fick vi "Husmanskonst" av Leif Mannerström (notera den fina göteborska ordvitsen) i present. Och en så trevlig bekantskap den boken är - jag kan inte låta bli att göra reklam för den! De första rätterna vi lagade från boken var biff stroganoff, sen följde sjömansbiff och därefter kålpudding. Alla ljuvligt goda!

När jag slog upp boken idag, i syfte att plocka fram receptet på kålpudding, poppade receptet på kåldolmar upp. Och om jag gillar kålpudding, så älskar jag kåldolmar! Receptet var väl tilltaget, trots att vi använde ett helt savoykålshuvud, så det fick bli hälften kåldolmar och hälften kålpudding - recepten var desamma. Istället för receptets skysås använde vi portvinssky som blev över efter nyårsmiddagen, inte dumt sätt att använda rester på :)

Addendum

Vi hoppade över sirapen och sockret i receptet - sötman från den frästa löken, kålhacket och sojan är fullt tillräcklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar