7 januari 2014

Mål 2014

Vilka ska vara årets träningsmål? Är 2014 året jag springer en halvmara eller ett maraton? Det har inte varit helt lätt att sätta upp årets mål, varför det har tagit en vecka in på det nya året att komma fram till dem.

Träningsuppehållet och förkylningen till trots är det lite lockande att anmäla mig till Göteborgsvarvet - det lär finnas platser kvar i företagsstartgruppen - men det är inte vad jag, min träning och den här bloggen handlar om. Det finns andra som är mer intresserade och bättre lämpade än jag att springa lopp och blogga om hur man lägger upp träningen för sådana osv. Mitt mål är främst att må bra och fortsätta utmana mig själv - om det kan inspirera någon annan är det en extra bonus. Det handlar om att träna regelbundet, få in motionstillfällena i vardagen och hålla motivationen uppe.

Så, hur sätta bra mål? Målnedbrytningsmetoder förutsätter att de övergripande målen redan satts, så jag behöver en annan metod för den nu föreliggande uppgiften. Inom projektledning är SMART en ofta använd metod, dvs. målen ska vara Specific, Measurable, Accurate / Approved, Realistic, Timebound. Ytterligare ett krav jag gärna vill få med är Simple, vilket inte ska förväxlas med att mäta det som är lätt, utan snarare att sätta mål som är enkla att förstå och motivera, och sen hitta mätmetoder som uppmuntrar önskat beteende för att nå målen.

Nästan alla mål jag kommit fram till för 2014 uppfyller SMART-kriterierna. Det första målet är förhållandevis enkelt och en fortsättning på höstens mål, dvs. att fortsätta springa utomhus hela vintern, åtminstone ett löppass per vecka, så länge jag är frisk och det är isfritt ute. Det andra målet är att springa brorundan (drygt 15 km) jag sprang i höstas minst 2 gånger, och gärna flera gånger än så.

Även om det inte blir ett officiellt Göteborgsvarvet för mig, är det tredje målet att springa ett göteborgsvarv efter att det riktiga har gått - när markeringarna i gatan fortfarande finns kvar. Det vore kul att testa och se om jag orkar hålla mig springande så länge, eller vad som tar slut först - musklerna eller fötterna?

Mål 1-3 (kontinuitetsmål och längdmål) kändes helt naturliga att ha som mål, däremot var jag väldigt tveksam till att alls ha tidsmål. Dock, bara för att jag har svårt att uppnå tidsmålen innebär inte det att de ska läggas åt sidan helt, snarare utgör de en extra utmaning (stretch targets) för en långsamlöpare som jag. Således är de två sista målen tidsmålen, båda två kvarstående från 2013, dvs. att springa brorundan på 1h35-1h40min och att springa en mil på 60 minuter. Det kan väl inte vara så svårt, eller?!?!


Mål 2014, sammanfattning

  1. Springa utomhus hela vintern (kontinuitetsmål)
  2. Springa brorundan minst 2 gånger (längdmål)
  3. Springa göteborgsvarvssträckningen i maj-juni (längdmål)
  4. Springa brorundan på 1h35-1h40min (tidsmål)
  5. Springa milen på 60 min (tidsmål)

1 kommentar:

  1. Oj! Jag blir alldeles matt. Jag som har lovat mig själv att komma igång och är urnöjd när jag kommer hem från en halvtimmespromenad. Hoppas det blir bra med skorna från England. Red Bitch växter fantastiskt fint :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera