28 januari 2014

Snö

Det har snöat i natt. När jag gick och la mig igår var det alldeles orange ute eftersom stadsljuset reflekterades i de stora snöflingor som föll. Vid 6-tiden hördes det omisskännliga ljudet av metall som skrapar mot asfalt, och visst var det plogen som var ute och banade väg för gående och bilister i det ca 10 cm tjocka lagret nysnö.

Snö i all ära, men det är inte så kul för den som tänkt göra första passet i den nya träningsplanen (fantasifullt döpt till "21K Jun 2014" ;-) senare under dagen. Dessutom upptäckte jag på väg till jobbet att det blåste kallt, och istället för att kunna gå hem sent på eftermiddagen kom jag inte iväg från kontoret förrän eftermiddagen övergått i kväll. Inte alls bra!

Men skam den som ger sig! På väg hem blåste det nästan inte alls, och de flesta större gångbanor och trottoarer var saltade och således nästan helt snöfria. Och det kändes inte alls bra att behöva börja den nya planen med att skjuta upp första passet... Så det blev ett löppass i alla fall. De nya Merrell Ascend Glove GTX-skorna håller värmen inne och vätan ute än så länge. De var hala att gå i snömodden med, men betydligt bättre att springa med, vilket jag antar beror på att foten är i marken kortare tid åt gången än när man går. Det var tacksamt att dagens pass var ett progression run-pass istället för ex. ett intervallpass.

Det är vackert på vintern i mörkret också, men det blir tyvärr inte så fina bilder med mobilen. Noterar att flera större byggnader fått en fin fasadbelysning på senare år. Vill minnas att jag läste för några år sen hur Stadsbyggnadskontoret jobbade med att få till stånd fler fasadbelysningar, i stan och längs genomfarter, som är både vackra och funktionella, istället för de mer traditionella gatlyktorna. Av det jag sett hittills verkar de ha lyckats bra!

TIPS: Salomons webshop har rea, och för den som är intresserad av mössan Active Beanie Women kan jag tipsa att den mörka versionen är inte alls mörkgrå/svart som jag trodde, utan mörkblå. Den har även en liten öppning upptill/baktill för ev. hårtofs, på samma sätt som många med tofs låter den hänga ut genom kepsens öppning baktill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar