3 augusti 2014

Glass i stora lass


Det är inte jag som är familjens stora glassfantast, utan det epitetet innehar oomtvistat maken - jag har andra favoriter i kategorin "onyttigheter". Dessutom är mitt intervall för när det är "lagom" att äta en glass ute är relativt snävt: Tillräckligt varmt för att inte behöva handskar men inte så varmt att det är svettigt att bara vara, dvs. i praktiken kanske det handlar om utetemperaturer mellan 13-20 grader. De senaste veckorna har det således varit alldeles för varmt för glass... en inställning maken har svårt att förstå. Därmed inte sagt att jag ogillar glass...

Men, som med alla regler, finns det undantag: Nya glassmaker eller glasstillverkare jag inte testat tidigare. Häromdagen var det dags för ett undantag: Glassboden längst bort mot Motormuséet i Motala hamn. Glassboden, eller bodarna har funnits där i flera år, och den ena serverar vanlig glass från Den stora glasstillverkaren. Den andra glassboden har kännetecknats av roligare glass, om än från en av de Något mindre, men ändå stora, glasstillverkarna, och tyvärr också av att de ständigt bytt regi.

Årets nya regi innebär att de serverar Götlunda Glass, en småskalig tillverkare från Närke, som även levererat till Nobelfesten de senaste åren, åtminstone enligt reklamen. Min benchmark är alltid mintchoklad och hur bra den står sig i konkurrensen med andra favoritglasstillverkare, och det var med glädje jag konstaterade att Götlundas står sig mycket bra. Låt oss nu bara hoppas att tillräckligt många hittar hit, och lägger de extra kronorna på att köpa riktigt bra kvalitetsglass gjord på riktiga produkter istället för Den stora glasstillverkarens massproducerade kemikalieblandning!


Andra trevliga glasställen:

  • Vadstena: Sänkdalens Glass på café och i delikatessbutik på huvudgatan.
  • Gränna: Grenna Glass, försäljning i egen butik på huvudgatan.
  • Mjällby: World of Riccardo, försäljning i eget café, samt glassbil inne i Halmstad.
  • Göteborg: Pinkbär, Linnégatan. Glasscafé med hemgjord glass.
  • Göteborg: Flickorna Kanolds café på Grönsakstorget. Mjukglass (dock antagligen ej hemgjord) toppad med smält, mörk choklad av god kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar