19 augusti 2014

Måluppföljning och sifferexercis

Siffernörden slog till i helgen och förde in alla löprundor sen mars i excelarket...

  • Antal löprundor hittills i år: 66
  • Antal km hittills i år (t o m v 33): 340
  • Antal höjdmeter: 4319
  • Längsta rundan: 9,16 km
  • Antal rundor > 7 km: 12
  • Antal löprundor per månad i snitt: 8,7
  • Snittid per km: Omkring 6 min 45 sek
  • Snittsträcka per löprunda: 5,1 km
  • Flest km under en månad: 64 (maj)
  • Kallaste rundan: -2, snöfall
  • Varmaste rundan: +28, solsken
  • Mest använda skor: Merrell Ascend Glove GTX, 146,6 km
  • Minst använda skor: Saucony Hattori LC, 6,42 km
  • Antal timmar att föra in alla rundor: Minst 3

Osv osv, med pivottabeller i Excel finns det inga gränser för hur mycket rolig statistik som kan tas fram ;) 

Med tanke på hur vintern och våren varit privat och på jobbet är jag nöjd med att jag alls har sprungit kontinuerligt hela året, även om det var ganska få "riktiga" rundor i mars-april, och snittiden per km är fortfarande alldeles för långsam, även när "konstiga" rundor som till och från gymmet är borttagna.  Efter förra sommarsäsongen låg jag omkring 6 min 25 sek per km, men då sprang jag mycket mer än jag gjort i år. Kanske beror det på att jag inte orkat pusha mig på samma sätt på rundorna i år, för några rundor med bra längd och snittid runt 6 min 30 sek har jag ändå gjort, så det borde inte vara så svårt att komma ner mot drygt 6 min per km.

Mål 2014, statusuppdatering:
  1. Springa utomhus hela vintern (kontinuitetsmål)
  2. Springa brorundan minst 2 gånger (längdmål)
  3. Springa göteborgsvarvssträckningen i maj-juni (längdmål)
  4. Springa brorundan på 1h35-1h40min (tidsmål)
  5. Springa milen på 60 min (tidsmål)
Status för målen är alltså att nummer 1 är uppfyllt, nummer 2, 4, och 5 är fortfarande möjliga, men endast om jag ändrar träningsfokus radikalt, och nummer 3 kommer jag tyvärr inte att uppnå i år, men det kommer snart ett nytt år, med möjlighet att sätta och uppfylla nya mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar