24 augusti 2014

Vikten av tillit

Vad är det som gör att vissa löprundor känns superbra, och andra är bara en plåga, trots att de fysiska och psykiska förutsättningarna liksom vädret, varit väldigt lika?

För egen del är förtroende och tillit för produkten A och O - saknas detta, så kommer den inte att leverera enligt förväntningarna. Ett exempel från golfens värld: Tror jag att det här är den absolut bästa drivern för min swing, styrka, osv. så slår jag suveränt bra med den, och de felslag den genererar blir snabbt förlåtna eftersom jag innerst inne vet att det här är den bästa drivern för mig. 

På samma sätt, om jag saknar förtroende för drivern, kanske för att jag tycker jag inte fick så bra hjälp som jag hoppats få av pro:n att prova ut den, eller för att det är fel loft, eller för att jag köpte den som var på rea när jag egentligen hellre ville ha den som inte var på rea, osv., ja, då slår jag heller inte  bra med den. 

I löpningen är inte skillnaderna lika tydliga, åtminstone inte för en motionär som mig själv, men även här går det där med förtroende för utrustningen igen. Springer jag i skor jag tappat förtroendet för, ja, då blir allt bara fel, och egentligen kunde jag lika gärna ha vänt tillbaka efter några meter och bytt skor, eller skippat rundan helt och hållet...

Och egentligen, varför skulle "förtroende" vara mindre viktigt bara för att det handlar om utrustning, än när det gäller en tjänst, service eller vad som i vardagslivet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar