7 augusti 2014

Merrell Bare Access Arc 3


Jag erkänner, helt utan omsvep, jag gillar (löpar)skor! Bara för att det handlar om löpning måste man inte begränsa sig till ett par, eller hur? Och visst är det viktigt att skorna sitter bra på fötterna, framförallt när man springer? Så när det glappar och foten åker fram och tillbaka i skon så tårna blir alldeles stötta, och snubbelrisken är ständigt närvarande, då är det väl snudd på oansvarigt att inte köpa nya skor?!?!?

Så när zalando.se hade rea i början av sommaren kunde jag inte låta bli och nu ingår även Merrell Bare Access Arc 3, storlek 37.5 i skouppställningen. På något sätt verkar det alltid vara rea, finnas rabattkod, eller ges extrarabatt på Zalando, undrar hur det kommer sig ;)

Recension


Bortsett från att mina Bare Access Arc 2 är svarta och ett halvnummer större, är jag faktiskt osäker på vad som skiljer version 2 och version 3. Kanske har version 3 något högre höjd på sulan ("stack height"), även om dämpningen är densamma som i version 2. Att dessa sitter bättre på foten (mindre glapp både i sidled och tårnas riktning för framfoten) tror jag mest beror på att jag gått ner ett halvnummer till stl 37,5, dvs. ungefär den storlek jag brukar ha i vanliga skor också.

Trots att de endast har 2 mm mer stötdämpning än Merrell Ascend Glove, är  de avsevärt mycket mer "studsiga". Utöver den lilla skillnaden i stötdämpning, Bare Access Arc har 8 mm mot Ascend Glove's 6 mm, kan det också bero på att de förra är avsedda för asfaltslöpning med de senare är terränglöpningsskor. Puritaner, har jag förstått, vill undvika sådan studs, men jag måste medge att det är skönt med lite extra hjälp på asfalten, framförallt nu när det varit så varma dagar... Dessutom tycks de vara svalare än version 2, som jag vill minnas var varma långt in i oktober förra hösten.

Något som störde mig med version 2 var att det kändes som om sulans vinkel på fotens utsida var för rät och därför landade framfoten plant i sidled, istället för att landa på utsidan först. Antingen har jag ändrat mitt löpsteg (knappast?!?!), eller så är skorna mer anpassade för olika fotisättningar än den förra versionen.

Hursomhelst, jag är mycket nöjd med skorna, totalt 56 km hittills fördelade på rundor mellan 5 och 9 km, och ser fram emot flera trevliga rundor i dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar