10 november 2013

Baba au rhum

Det sägs att smak och dofter ofta triggar minnen. För mig framkallar doften av daggtungt gräs när solen är på väg ner en vacker sommarkväll ett mycket specifikt minne: Sommarkvällar på golfbanan när jag var barn. Minnet är mer en förnimmelse av känslan från dessa kvällar, snarare än en konkret och tydlig bild, vilket kanske också förklarar frånvaron av myggen som jag vet alltid fanns där. 

Ett annat barndomsminne är den franska efterrätten "Baba au rhum". Baba är kanske egentligen inte så märkvärdigt - en liten, mjuk kaka i en lag av rom - men minnet av dem har dröjt sig kvar hos mig, och jag har ibland undrat vad som hänt med dem eftersom jag själv i vuxen ålder aldrig sett dem i någon butik hemma. Men av en händelse hittade jag babas i en affär tidigare i år och naturligtvis ville jag köpa en burk för att testa om magin fanns kvar.


Det blir inte så ofta efterrätt nuförtiden, åtminstone inte egentillagad efterrätt, utan oftast blir det en hopsättning av efterrättskomponenter till efterrätt. Ikväll var det dags att ta fram baba, som serverades med chokladglass och vispgrädde samt dekoration av chokladflingor. Och det var gott, faktiskt i princip lika gott som jag mindes dem. Mjuka, lena kakor som påminde om madeleinekakor (fast det kan nog inte stämma eftersom baba innehåller jäst och madeleinekakor gör det inte), indränkta i romlag och halvsmält glass med riktig, nyvispad grädde.... MUMS (och jag som inte ens gillar vispad grädde...)!

På matlagningsprogrammet "En hungrig fransman" i somras dök babas också upp - mycket märkligt att det helt plötsligt dyker upp flera gånger under loppet av någon månad efter att ha varit borta i så många år. En snabb sökning på nätet genererar ett stort antal träffar och variationer, så nästa gång blir det hemlagade babas - en sådan festefterrätt kanske skulle passa nyårsmiddagen?

2 kommentarer:

  1. Kul, men i vilken affär hittade du dessa små godingar? Hälsningar Jakob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos La Maison Francaise, som numera återfinns utanför Höganäs, eller på nätet: www.minfranskabutik.se :) //Sofia

      Radera