7 november 2013

Träningsvärk

Det finns träningsvärk och så finns det träningsvärk. Dagens är en mild variant, med en smygande känsla av stelhet och trötthet i vissa rörelser. En helt hanterbar värk, som inte stör direkt, utan bara ger en skön känsla av att ha tränat ordentligt. 2:a dagen efter ett tungt pass brukar som bekant vara värst, så det återstår att se om morgondagen blir lika "hanterbar" och fylld av "en skön känsla".

Den andra varianten av träningsvärk är när man knappt tar sig upp ur sängen på morgonen. När hela kroppen värker så fort man försöker böja benet för att sätta ned foten i golvet. När alla snabba rörelser är helt uteslutna. När man bara vill ligga still och sova sig igenom dagen och träningsvärken. När man önskar att man tränat lite mer frekvent alternativt haft vett nog att inte dra på till max.

Stretching är inte min starka sida, även om jag försöker stretcha de närmst sörjande musklerna efter varje löppass. Men när träningsvärken är riktigt illa brukar jag göra ett ryck, ex köra ett strechingfokuserat yogapass. Att varva ned efter ett pass, kan också hjälpa för att förebygga träningsvärken. 

Båda sorterna träningsvärk är bra - då känns det att man tränat ordentligt! Så då känns det också helt OK att ta en kväll i soffan med något gott i glaset, något gott snacks och en bra film eller TV-serie. Snart är det helg, och då kanske vädret tillåter en springtur ute i det fria?

1 kommentar:

  1. Stretching är inte heller min starka sida. Men jag inser allt mer att jag borde strecha även efter en dag i trädgården. Fast då är jag oftast platt som en pannkaka ;) Ska ta itu med den där yogan ... någon gång :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera