3 november 2013

Novemberlöpning

I fredags ville jag så gärna ge mig ut på en löptur. Det hade regnat mycket senaste dagarna, och trots ett trevligt pass på gymet tidigare i veckan, så har det varit tunt på träningsfronten. Dessutom har jag ju som mål att fortsätta springa ute till ca mitten av november och med tanke på mörkret på kvällarna krävs det nästan att man startar vid 15-tiden för att få lite dagsljus.

Efter en grå och regnig morgon klarnade det till slut upp under eftermiddagen. Jag lyckades också gå tidigare från jobbet för att hinna både springa, packa och göra några sista inköp inför helgbesöket. I vanlig ordning räckte dock inte tiden till för allt innan det var dags att ge sig iväg. Istället fick löparskorna och -kläderna följa med på resan. När vi lämnade stan var det en vacker, djupblå färg på himlen och skymningen hade tagit vid.


Det blev ännu en lördagsmorgon med väckarklocka, men när jag väl kommit ut var det mer än lön för mödan. En lätt fuktig, men ändå varm - gissningsvis 9-10 grader - morgon. Springturen gick på både välbekanta och helt nya vägar. En ny genomfart med bro, planskilda korsningar, på- och avfarter och helt nya gång- och cykelbanor har precis tagits i bruk.  

Att springa på nyadragna vägar i ett välbekant område sätter saker och ting i nya eller i alla fall andra perspektiv. Att se "baksidan" av villorna, som jag tidigare bara sett från "framsidan", kändes nästan som att se in i något som jag inte borde se. Trädgårdarna var liksom inte gjorda eller förberedda för att ses av omvärlden, utan flera av dem gav en känsla av nakenhet och råhet. Naturligtvis extra förstärkt av höstens intåg med lövfällning osv. 

Samtidigt som det naturligtvis måste vara både jobbigt och eknomiskt förödande att få en dubbelfilig genomfartled 20 meter från tomtgränsen, är det en viktig tarnsportlänk som nu är färdig. Som transportnörd är det förstås roligt att se att godstransporter genom regionen nu kan företas på et säkrare och effektivare sätt både för regionens tätorter och områdena däremellan. Men vad hjälper det den som nu inte kan vara i sin trädgård utan att höra ett konstant svischande ljud från vägtrafiken?


Utsikten från bron var fin, och det var roligt att få komma upp på den efter det fleråriga byggarbetet och alla inskränkningar i rörelsefriheten för alla trafikanter det inneburit. Bror är alltid roliga springa på, kanske för att det är så tydligt vad man faktiskt åstadkommer, dvs. springa över vatten!

Enda smolken i bägaren denna morgon var att Adidas MiCoach-appen efter senaste uppdateringen återigen är buggning och ej fungerande. Denna gång klarar den inte att hålla igång GPS-funktionen när skärmen släcks. Så jag vet varken hur långt jag sprang eller vilken snitthastighet jag höll, men löpningen kändes riktigt bra och det var skönt med ett längre löppass, gissningsvis omkring 6,5-7 km. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar