4 november 2013

Måndagsträning

Måndagar brukar vara sämsta dagen för gymträning, ur alla tänkbara synvinklar:

  • Det är måååndag! Räcker inte det?
  • Knökfullt på gymet! Alla ska träna bort helgens excesser...
  • Söndagstrött! Om man är uppe lite längre söndag kväll varar helgen längre, eller?!?! 
  • Tidig dag på jobbet! Vem tyckte att måndagsmöten var en god idé och framförallt, varför måste de börja kl. 8.30? 
  • osv., listan kan göras oändligt lång.

Idag var i och för sig inget undantag, men när maken messade "Ska du träna ikväll?" strax innan jag gick från jobbet, var det svårt, för att inte säga omöjligt, att messa tillbaka "Neeej, det är ju alltid så mycket folk på gymet på måndagar och jag hade tänkt mig en skön kväll i soffan med något kul på Netflix, en kopp te och några goda kex / småkakor." Helst hade jag förstås velat ge mig ut på en springtur, men när mörkret lade sig i god tid innan jag lämnade kontoret och det blåste småkallt när jag sen kom ut därifrån, så insåg jag att nä, det blir nog ingen löpning idag.

Maken påpekade att jag inte alls var tvungen att gå med till gymet bara för att han skulle gå, men jag vidhåller att i praktiken hade jag inget val! Framförallt som jag ändå var tvungen att någon gång under kvällen ge mig iväg och duscha på det ena eller det andra gymet (helt uppriktigt, det börjar kännas väldigt passé med badrumsrenoveringen... är den inte klar snart?!?!), så varför inte ta tillfället i akt och få lite träning samtidigt? Sagt och gjort, väl hemma var det bara att snabbt byta om och packa väskan. 

Naturligtvis var det knökfullt på gymet - varför skulle något ha ändrat sig på alla de måndagar senaste 3-4 åren som jag undvikit att träna? Det gick ändå ganska bra tack vare att övningar med skivstänger och fria vikter ger en bra flexibilitet i vilken övning som görs när. Det blev till slut en blandning mellan maskiner, skivstång och fria vikter. Dagens facit: Tre ryggövningar, två bröstövningar, en axelövning och tre benövningar inkl. marklyft.

Träffade också "min" PT (som jag varken har bokat ny tid hos eller köpt pass till) som just avslutat ett TRX-gruppass. Nästa går på onsdag och då tänkte jag vara med. Första passet för mig sen de misslyckade försöken att gilla och lära mig aerobics på 90-talet. Ska bli spännande - om jag inte ångrar mig och avbokar...

Nu ser jag fram emot en härlig träningsvärk imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar