10 november 2013

Tomat, citron och grönkål

Ett gott dagsverke idag: Tomatskotten planterade, tre citroner skördade och en stor omgång grönkål tillagad! Dessutom var jag ute på balkongen och hämtade in, vad som måste vara årets sista, tomatskörd.


Inspirerad av Lindas blogginlägg på Växthusliv tog jag tre toppskott från tomatplantorna tidigare i höstas. De har sedan dess bott i ett vattenglas, även sedan rötterna bildats. Det är uppenbart att de inte trivts där och en av de tre sa i veckan bestämt ifrån genom att vissna och dö. De andra två har nu fått varsin liten vit kruka full med jord och står i så bra solläge jag kan erbjuda så här års. 


Som jag nämnde tidigare i veckan är även citronerna sedan länge färdiga för skörd, och jag fick ett tips om att skiva några och hälla över kokande vatten för att riktigt dra ur saft och smak från dem. Sagt och gjort, en karaff med (hittills) osockrad citronlemonad står nu i kylskåpet och väntar på att smakas av imorgon bitti. Eftersom maken idag faktiskt gjorde i ordning den där utlovade glassmeten användes några av citronerna till lemon curd, vilket brukar vara väldigt gott som smaksättning i hemgjord glass. Jag ser fram emot att få smaka på citronglassen imorgon kväll!


Och sist, men inte minst, grönkålen är här! Så trevligt att starta grönkålsätandet i god tid före jul för att få njuta av det goda extra länge. Mitt favorittillagningssätt kommer från Halland, via mamma: Sköljd och grovskuren grönkål kokas i buljong tills den är mjuk. Steks sen i smör och stuvas med grädde eller crème fraiche. Eftersom jag nästan aldrig kan hålla mig från att ständigt förbättra eller på annat sätt modifiera även ett bra grundrecept så blev dagens kok spetsat med lite vitt vin, både grönsaks- och oxfond samt en bit hackade purjolök. Buljongen fick sedan reducera och ska bli soppa lite senare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar