6 november 2013

Svettig gruppträning

Hur kan man inte bli svettig när man tränar? Eller, låt mig vända på frågan: Hur kan man träna utan att bli svettig? Blir inte alla svettiga när de tar i ordentligt, satsar hårt och går in för att ta ut sig? Är det verkligen träning om man inte blir svettig?

Naturligtvis finns det lågintensiv träning som man inte blir (sååå) svettig av, ex. att gå i rask takt med lagom mycket kläder på i en lagom temperatur. Men när man går på ett gruppass, med jobbiga övningar som körs i set med en ledare som skriker ut hur lång tid som är kvar och när det är dags att byta, är inte hela poängen då att pressa sig till det yttersta, att göra en extra repetition när ledaren ropar 2s kvar till vila, trots att man vet att det tar längre tid än så att göra sista repetitionen? 

Enda gången jag inte blir supersvettig på ett träningspass är styrketräning av armar och axlar, med det beror nog mer på att jag varken håller tillräckligt högt tempo i varje repetition eller har tillräckligt tunga vikter, dvs. jag är för svag i dessa muskler...

Dagens träningspass var ett gruppträningspass med TRX-band, lett av "min PT". Och vilken utmaning det var! Mycket enklare övningar ur koordinationssynpunkt än vad jag minns från aerobicspassen på 90-talet, men däremot mycket att tänka på för att aktivera rätt (alla) muskler och samtidigt hålla balansen. Uppvärmning och nedvarvning fem minuter vardera på löpbandet i femfingerskorna, vilket kändes riktigt bra, även om det räcker med 5-10 min löpning i dem.

Före dagens pass tyckte jag nog ändå att mina ben- och magmuskler var i ganska gott skick efter alla löppassen senaste halvåret, medan överkroppens muskler är betydligt svagare..Såhär efteråt kan jag bara konstatera att det här, liksom i livet i för övrigt, alltid finns utrymme för förbättringar och att det går att bli ännu bättre / starkare ;-) Den träningsvärk som inte riktigt infann sig efter måndagens träningspass förutsätter jag kommer imorgon....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar